Miből is élünk?

Avagy kicsit bővebben az idei évről.

Az előző postban is írtam egy-két szót arról, hogyan is alakult ki az egész #enchili láz, hogyan nőtt meg egy év alatt az elültetett mennyiség, valamint idén milyen fajtákkal foglalkozom. 

Még az elmúlt évben fogalmazódott meg bennem, hogy 2016-ban szeretném fejleszteni (a nulláról :) ) a "gazdaságom", így beruháztam néhány dologra.

A keltető

Nyilvánvalóvá vált, hogy több száz tő paprikát nem lehet már csak egyszerűen "vadtartással" magról keltetni, ezért házilag készítettünk (Köszi apa! :) ) egy megfelelő méretű keltetőt. Erről infót és leírást a Chili kertész fórumon találtam, néhányhoz képet is csatoltak, így nagyban megkönnyítette a kivitelezést a későbbiekben.

A célom az volt, hogy olcsó, de nem gagyi anyagokból készítsem el az első saját keltetőm. Szükségem volt első körben egy megfelelő méretű fém salgó-szerű polcra, melyet kb 20 perc alatt készre is lehetett szerelni, nem okozott gondot. Ennek ára 9.900 magyar forint volt. A következő lépés a megfelelő világítás (lámpa) megvétele és bekötése volt. Itt elkövettem azt a hibát, hogy külföldről rendeltem (hiba alatt itt az átfutási időt értem, hiszen postán kb. 3 hét alatt érkezett meg), de a minősége a vásárolt lámpatesteknek kiválóak! 8W-os, "kukorica" LED, 6500 Kelvin színhőmérséklettel (darabja 4.04 EUR), amelyek a digitális időkapcsolónak köszönhetően (OBI - 2.000 HUF) reggel 7:00-tól 23:30-ig tudnak működni folyamatosan, minden nap. Vettem ugyanitt (eud.dx.com) egy analóg (mutatós) hőmérőt, amely mutatja a páratartalmat is, így figyelemmel tudom követni egyszerűen a változásokat. 

A legtöbben (fórumokon a chilipajtik, akik keltetővel dolgoznak) zártabb rendszert üzemeltetnek, amely annyit jelent, hogy egy kvázi nagyobb méretű dobozban nevelik a magoncokat, ezzel szemben nálunk kicsit egyszerűbbre vettem a figurát. Azon a webshopon, ahol a lámpákat rendeltem, vásároltam két egység (2x1.8m egyenként) izolációs fóliát (tudjátok melyik az...amit a hipotermia ellen használnak a filmekben :) ), így az én keltetőm másképp működik, egyfajta nyitott\zárt módszerben, amely így nem igényel külön szellőzést (bár megvettem hozzá a számítógép hűtőket is). A fólia nélkül, egy oldalon megtartva 60%-os, letakarva viszont 70%-os páratartalom szintet érek el, 23 fok átlaghőmérséklet mellett. Szerencsére a lámpák nem melegítenek (max 1-2 fokot), így szobahőmérsékleten kiválóan érzik magukat a kis magoncok.

Mivel izolációs fóliával van körbetekerve a polc, ezért kinézetre nem épp a legszebb, viszont mind árban, mint funkcióban szerintem verhetetlen, így bátran merem javasolni mindenkinek ezt a módszert. A fólia maga kívül arany, belül ezüst, így sok fényt és hőt visszaver. 

Maga az ültetés 52 férőhelyes tálcákba történtek, szám szerint 10-be, emellett pedig egy kisebb, 20-as méretűbe ültettem a Carolina Reaper fajtát. 

wp_20160204_11_53_14_pro.jpg

A tálcákat kifejezetten a hozzá illő földdel töltöttem fel, elkeverve fahamuval. Az így kapott elegyet benedvesítettem, majd a korábban beáztatott magokat egyesével eltettem, majd kaptak pár spriccolást a tisztított vízből (sajnos kemény a víz), a növényeim csakis a legjobbat kapják mindenből. :)

Két hét eltelte után megjelentek az első jövevények, a nyertes a Trinidad Moruga Scorpion fajta lett, ebből a fajtából kb. 93% ami kikelt, ez igaz a többiekre is, ámbár ez az arány javulni fog, mivel naponta jelennek meg újabb és újabb növények.

6tag_160216-205451.jpg

Természetesen alig várom a májust, hogy kikerüljenek végre majd a szabadba, hogy őszre sok-sok termést hozzanak. :)